Forside > Artikler 2012 > April 2012 > Dansk børnekorsknowhow en succes i Brasilien

Dansk børnekorsknowhow en succes i Brasilien

 

Margrete Enevold og Pia Boysen kan noget med børnekor. Det er der mange, der allerede ved her i landet, men nu er der også korfolk, musiklærere og musikere fra en hel brasiliansk delstat, der har fundet ud af det.  

Margrete Enevold og Pia Boysen udgav i 2010 den første bog i serien Børnekor med poesi og bevægelse. I 2011 kom nummer to og nummer tre er i lige på trapperne. Begge har de mange års praktisk erfaring med børnekor og har holdt masser af kurser her i landet. Nu er det Brasiliens tur til at nyde godt af en omgang innovativ eksport af knowhow, når de for andet år i træk drager til Brasilien til sommer.

 

 
Margrete Enevold og Pia Boysen arbejder  

Børnekor er det bedste instrument
Saõ Paulo er Brasiliens rigeste delstat og er kendt som lokomotivet i den brasilianske økonomi. En økonomi, der nu er den sjettestærkeste i verden. Bare delstaten Saõ Paulo alene er fem gange så stor som Danmark, mens hele Brasilien er på størrelse med det samlede Europa.  

Universidade de Saõ Paulo, delstatens førende universitet, har for nyligt fået et musikinstitut, der ligger på universitetets campus i provinsbyen Ribeirão Preto, og det er her, det er blevet et tilløbsstykke at lære om dansk børnekorsarbejde.

 Lederen af musikinstituttet Silvia Berg er begejstret for Enevolds og Boysens metode og inviterede dem derfor sidste år til en stor konference om musik i uddannelsen.

"Børnekor er det bedste instrument til at uddanne børn i musik. I Brasilien er musikundervisning i folkeskolen for nyligt blevet obligatorisk på alle klassetrin, og derfor tog jeg initiativet til konferencen i 2011, hvor så mange som muligt kunne stifte bekendtskab med den børnekorsmetodik, som Margrete og Pia står for. Det blev fantastisk godt modtaget af deltagerne, så vi gentager i år," siger Silvia Berg. Brasiliens regering har valgt at investere massivt i musik. Det er den nye obligatoriske musikundervisning i skolerne og Silvia Bergs eget musikinstitut gode eksempler på. Det var i øvrigt det meget store medicinske fakultet på campus, der var med til at presse på for at få et musikinstitut oprettet.

"Medicinerne syntes, der manglede noget," konstaterer Silvia Berg med et smil.

 

Legende lyst
Silvia Maria Pires Cabrera Berg kom første gang til Skandinavien I 1985 som stipendiat. I København oplevede hun den måde Margrete Enevold arbejdede med Det kgl. Danske Musikkonservatoriums børnekor på og blev vildt begejstret.

"Margrete arbejdede med børnene på en måde, så det var legende og levende for dem at synge i kor. Ren lyst. Der var aldrig noget med pisk og mekanik og terpe. Og Pia har videreført det arbejde. Vores musik her i Brasilien ligger selvfølgelig langt fra en skandinavisk tradition. Landet er så stort, at vi har musikalske traditioner, der er så forskellige som fra Danmark til Egypten. Men måden Margrete og Pia arbejder på, den metodik og progression, de præsenterer børnene for, kan netop bruges til al slags musik," forklarer hun.

Silvia Berg er i gang med at omarbejde Enevold og Boysens første børnekorsbog, der kom i 2010. Hun bruger sange og egne kompositioner, der bygger på forskellige brasilianske traditioner i stedet for nogle af de danske sange i bog.

 

Som pavens julekor
For Margrete Enevold og Pia Boysen var det en stor oplevelse at være i Brasilien. Men på mange måder stik mod deres forventninger.

"Vi har jo en forestilling om brasilianerne som meget kropslige. Samba og rytmer og karneval og hele udtrækket. Derfor kom det for en overraskelse for os, hvor l i d t kropslige de var, når de skulle synge. Vi arbejder med nogle enkle dansetrin, sådan noget med to til højre og et til venstre rundt i en cirkel, og jeg tænkte, de dør da af grin, disse sambamennesker over noget så simpelt. Men nej, tværtimod, så var de helt med på alt, hvad vi kom med. De nærmest spiste af hånden," griner Margrete Enevold.

Man er 24 timer undervejs til Brasilien, de færreste forstår engelsk, og der er virkelig varmt. Alt er anderledes. Ikke mindst stemmerne.

"Generelt er det en meget tungere klang, der samtidig er hægtet af resten af kroppen. Hvis man nogensinde har hørt midnatsmessen fra Rom juleaften, så kender man godt den lyd fra koret i Peterskirken.  Lidt sådan enhver for sig og bare fuld gas på vibratoet fra halsen og op. I skandinaviske kor-ører er det en gammeldags lyd, " forklarer Margrete Enevold.

 

Håndtegn og cirkler
Lyden af danske børnekor kom som noget af en åbenbaring for brasilianerne. De var ganske enkelt vilde med det. Ligesom danskere kan være vilde med samba.

"Der er en særlig gennemsigtighed og sårbarhed i den lyd, vores børn har. En lyd, vi også selv forbinder med skandinavisk musik. Men vi kunne næsten ikke få brasilianerne til at tro på, at de børn, de hørte på vores medbragte dvd'er, ikke var nogle særligt udvalgte børn. Det er de netop ikke. For vores metode bygger på, at alle børn kan og gerne vil synge. Vi begynder bare med dem, når de er små.  Kunsten er, at lade dem synge rigtige sange fra begyndelsen og med helt enkelt flerstemmighed fra starten, som vi støtter gennem bevægelse, dans i cirkler og enkle håndtegn fra solmisation, fortæller Pia Boysen.

Adspurgt om det ikke er meget forlangt, at en musiklærer i en 1. klasse skal kunne styre indtil flere stemmer ved at kaste forskellige håndtegn med arme og ben, griner Pia Boysen bare.

"Det er nu slet ikke så galt. Man lærer det jo sammen med børnene. Det gjorde jeg da selv. Og man kan bare sætte et af børnene til at lave de to tegn for mi og so, som den ene stemme fx skal have, så man ikke skal lave forskellige tegn med hver hånd."

 

Krævende og givende
Der er meget grin og fnis, når man taler med de to kordamer, men tag ikke fejl. De tager arbejdet med børnekor meget alvorligt, og midt i legen lader de børnene forstå, at der forventes et stykke professionelt arbejde, når man stiller op til koncert.

                             "Jeg har i min tid som underviser på Det kongelige danske Musikkonservatorium været både docent i hørelære og i sang, men jeg har aldrig hverken før eller siden lavet noget, der var så krævende som de år, hvor jeg opbyggede konservatoriet børnekor," siger Margrete Enevold uden tøven. Det samme gælder for Pia Boysen, der blandt andet har spirekor, børnekor og pigekor ved Jægersborg og Gentofte kirker.

                             "Det er en mægtig energi, der skal til. Man får sandelig også meget igen, men man kan ikke komme til korprøve på flade batterier. Det går simpelthen ikke," siger hun.

 

Til juli går turen tilbage til Brasilien og endnu to ugers intenst arbejde med at videregive metoderne.  Der er netop i marts måned blevet skrevet under på en femårig kontrakt med Saõ Paulo universitetet.

 

Af Benedicte Christiansen
Artiklen blev bragt første gang i Dansk Musikpædagogisk Forenings Blad Modus i marts 2012

 

 

 

Dansk Kirkemusiker Tidende
Home